×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افتتاح نمایشگاه آجرهای لعابدار قلایچی بوکان استردادی از سوئیس در موزه ملی+گزارش تصویری
حسین راستگو

به گزارش بوکان موکریان ؛آیین افتتاحیه بازگشایی نمایشگاه آجرهای لعابدار مانایی استردادی از سوئیس که شامل ۵۱ قطعه  است، صبح امروز دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور حاجی انور حبیب زاده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ، مرتضی ادیب‌زاده سرپرست اداره کل موزه‌ها، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، کیم زیتسلر کاردار سفارت سوئیس در تهران، گلاویژ حسینی ، احمد رحمانی اعضای شورای شهر بوکان در محل موزه ملی ایران برگزار شد.

رئیس کل موزه ملی ایران از مقامات دولت سوئیس که برای بازگرداندن این اشیا به ایران تلاش فراوان کردند، تشکر کرد
نوکنده همچنین اطلاعات تاریخی استخراج‌شده در ارتباط با بوکان را مربوط به تلاش‌های سه باستان‌‌شناس بزرگ ایرانی اسماعیل یحیایی، بهمن کارگر و  یوسف حسن‌زاده دانست و گفت: «این نمایشگاه به زودی در بوکان که زادگاه اصلی‌ این آجرها است برگزار می‌شود.

حاجی انور حبییب‌زاده نماینده مردم شریف بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز این اشیاء را شناسنامه مردم ایران و بوکان دانست و ابراز امیدواری کرد که این آثار در بوکان و مناطق کردنشین به نمایش گذاشته شود.

احمد رحمانی رئیس شورای شهر بوکان نیز با ابراز خرسندی از افتتاح این نمایشگاه بیان کرد: «شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی و‌ کردنشین است. مردم این منطقه به آثار باستانی خود علاقه‌مندند و اگر این نمایشگاه در بوکان برگزار شود، مورد استقبال ویژه‌ای قرار می‌گیرد.»

او همچنین از همکاری‌ و تلاش‌های کشور سوئیس، وزارت امور خارجه و موزه ملی ایران برای بازگرداندن این آثار ارزشمند به زادگاه اصلیشان تشکر کرد و افزود: «مردم‌شریف بوکان برای بازدید این نمایشگاه مشتاق هستند. برای  برگزاری این نمایشگاه در زودترین زمان ممکن در بوکان اعلام آمادگی می‌کنیم و نهایت همکاری‌ را در این راستا خواهیم داشت.»

آجرهای لعابدار قلایچی بوکان متعلق به پادشاهی مانا (حدود ۳هزار سال پیش) است که از محوطه قلایچی بوکان در هفت کیلومتری شمال شرق بوکان در جنوب آذربایجان غربی به دست آمده است و در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی به صورت غیرمجاز از سوی یک خانواده ایرانی به بندر چیاسو در مرز سوئیس – ایتالیا منتقل شده بود. پس از سه دهه روند حقوقی با مشارکت کشور سوئیس و دستگاه دیپلماسی  در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران بازگردانده شدند.

در پایان این مراسم از کاتالوگ نمایشگاه آجرهای لعابدار بوکان استردادی از کشور سوئیس و کتاب معماری قلایچی رونمایی شد.
این نمایشگاه تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ دایر است و علاقه‌مندان با حضور در محل موزه ملی ایران می‌توانند از آن بازدید کنند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.