×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یلماز گونی کی بود ؟

اینفوگرافی:

 

” یلماز گونی “

پدر سینمای کُردستان

تولد : ۱۹۳۷ م آدانا ، شمال کُردستان
مرگ : ۱۹۸۴ م پاریس ، فرانسە

شکوفاترین دورە تاریخ سینمای کردستان در دوران حیات یلماز گونی شکل گرفتە .

ییلماز گونی کی بود؟

او در سال ۱۹۳۷ م در خانواده کُرد تبار فقیری در یکی از روستاهای اطراف شهر آدانا در ترکیه در خانواده‌ای زازایی به دنیا آمد . در بچگی درد و رنج کار روستا و عقب ماندگی محالشان را لمس کردە بود . وی در دانشکده حقوق دانشگاه آنکارا مشغول به تحصیل شد که آشنایی با نمایش نامە نویس مشهوری مسیر زندگیش تغییر می‌یابد. او چهره‌ای شناخته شده در میان هنرمندان چپ جهان است و با فیلم‌هایش سعی بر نشان دادن تفاوتهای فاحش بین شرق و غرب ترکیه یعنی قسمت‌های کرد نشین و ترک نشین داشت . از سال ۱۹۵۸ به بازیگری در سینما روی آورد و در فیلمهای تجاری بسیاری بازی کرد. اما شروع کار او به عنوان کارگردان، شخصیت بسیار متفاوتی از او ارائه داد. او در دوران کارگردانی خود توانست ۱٨ فیلم بسازد، فیلمهای امید، سوگ، بابا، دشمن، مرثیه، دوست، رمه، بیچاره ها، یول، زندان و. . . از آن جمله اند. فیلم یول (راه) که به طور یقین به عنوان اسطوره تاریخ سینمای کردستان شناخته می شود را گونی ، در دوران زندانی بودنش از پشت میله های زندان کارگردانی کرده است، که همین فیلم جایزه نخل زرین جشنواره کن۱۹٨۲ را گرفته است. او در این فیلم به رنج و آزار و ستم حاکم بر کردها در ترکیه می پردازد. این در حالیست که یلماز گونی خودش کرد بوده و سوژه های آثارش نیز در رابطه با ملت کرد بوده است. اما به دلیل اینکه در آن زمان دولت ترکیه حاضر به رسمیت شناختن زبان کردی نبوده و کردی حرف زدن در آنجا جرم محسوب می شود، به همین دلیل دیالوگ آثارش به زبان ترکی بوده است.
اما باز بر کسی پوشیده نیست که فیلمهای وی، فیلمهای کردی است. به همین خاطر منتقدین سینما در روزنامه ها و مجلات سینمایی بطور جدی به فیلم یول پرداخته اند و آنرا الیازەی کُرد نام نهاده اند.

نام واقعی او یلماز پوتون است. اما وی خود را یلماز گونی نامید.

در واقع یلماز گونی را می توان یکی از موفق ترین کارگردانان نئورالیسم جهان به حساب آورد که حضور چشم گیر و موفقیت او در عمده نئورالهای سینمای و مباحث مطالعاتی بود.

روز فوت یلماز گونی تعداد زیادی از رسانە ترکیه تیتر زدند «فیلم تمام شد»

 

انتهای پیام/ح.ر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.