×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جمعیت میش مرغ (چیرگ) در بوکان ۳۰ درصد افزایش یافت

به گزارش بوکان موکریان، میش مرغ پرنده ای اساطیری، بومی شهرستان بوکان است

در آخرین پایش ها و مشاهدات میدانی محیط بانان، متوجه افزایش ۳۰ درصدی جمعیت این پرنده نادر در بوکان شده اند.

تدوین برنامه جامع میش مرغ، فرهنگ سازی در میان جوامع محلی و اجرای برنامه های حمایتی از قبیل خرید مزارع گندم بعنوان زیستگاه این پرنده زیبا از برنامه هایی بوده که در حفظ و احیای جمعیت میش مرغ موثر بوده است.

میش ‌مرغ (چیرگ) با نام علمی Great bustard (Otis Tarda) از راسته درناسانان، خانواده هوبره و از جنس Otis ، یکی از بزرگترین و سنگین وزن ترین پرندگان است که با وزنی در حدود ۱۵ الی ۱۸ گرم قادر به پرواز کردن است. منبع اصلی غذای این پرنده را گیاهان تشکیل می دهند. ماده میش مرغ جثه کوچکتری از نر دارد. طول بدنش ۷۰ الی ۸۰ سانتیمتر و وزنی در حدود ۵ الی ۸ کیلوگرم دارد بر عکس مرغ میش نر، نه تنها سنگین وزن تر از ماده است بلکه طول بدنش به یک متر هم می رسد.

این پرنده بزرگ چشمان بسیار تیز بینی دارد به طوری که قادر است، از فاصله های بسیار دور خطری را که در کمینش است، احساس کند و قبل از رسیدن دشمن با پرواز یا استتار، خود را از آن شرایط نجات دهد.

مشخصات ظاهری میش مرغ

رنگ پرهای این پرنده در نواحی کمر ( پشت ) نزدیک به حنایی روشن است که با خط های قهوه‌ای تیره رنگ و پرهای سفیدی که در قسمت سینه وجود دارد، مزین گشته است. گردن افراشته با پاهای بلند و قوی که بر روی سه انگشت ایستاده اند، ظاهر پرنده را بسیار متفاوت نشان می دهد چرا که در حین راه رفتن، گردن خود را بالا می گیرد و ضمن پاییدن اطراف ، وقار و آرامش خود را حفظ می کند.

زیستگاه میش مرغ

شبه‌ جزیره ایبری که در اسپانیاست، زیستگاه اصلی این پرندگان زیباست و تا شرق چین پراکنده شده اند. هم اکنون جمعیت آنها در سراسر جهان بین ۳۲۲۰۰ تا ۴۲۶۰۰ قطعه تخمین زده شده است. کشورهای اسپانیا، روسیه، اکراین، ترکیه و مجارستان جاهایی هستند که میش مرغ ها در آن یافت می شوند البته در میان این کشورها ، اسپانیا بیشترین سهم را دارد یعنی بیش از نیمی از جمعیت این پرندگان در این کشور سکونت دارند.

متاسفانه، گسترش شهرک های کارخانه ای و مسکونی، شرایط نامناسبی را برای زندگی و امنیت میش مرغ ها فراهم کرده است، به طوری که باعث شده هر ساله از جمعیت این پرندگان کاسته شود و در معرض انقراض جهانی قرار بگیرند.

زیستگاه میش مرغ در ایران :مناطق غرب و شمال‌غرب کشور، مخصوصا نواحی مکریان که در جنوب استان آذربایجان‌ غربی واقع شده است، دشت‌های اطراف بوکان مثل دشت سوتاو حمامیان، دشت سه‌کانیان، دشت اینگیجه، دشت قازلیان و آلبلاغ، جایی است که می توان جمعیت کمی از میش مرغ ها را که در حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ قطعه هستند، در آنجا پیدا کرد. متاسفانه در چند دهه گذشته، عواملی چون شکار بی‌رویه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی، باعث تخریب و از بین رفتن زیستگاه طبیعی میش مرغ ها شده است.

در حال حاضر تنها جایی که می توان این گونه های با ارزش را در آنجا پیدا کرد، دشت های سر سبز بوکان در منطقه اذربایجان غربی است که جمعیت محدودی از میش مرغ ها در آن به زندگی،تخمگذاری و تولید مثل مشغول هستند. در حقیقت وجود میش مرغ ها در شهرستان بوکان، به عنوان یکی از جاذبه های توریستی منطقه و مهمترین آثار طبیعی ملی شناخته می شود. دوستداران محیط زیست همواره نگران این موضوع هستند و انتظار دارند، مسئولین کشور، برای از بین نرفتن میش مرغ ها، نسبت به آسیب‌شناسی و تکثیر این گونه های با ارزش اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار دهند و تدابیر امنیتی بیشتری و حتی شرایط بهتری را برای تولید مثل آنها ارائه کنند تا خطر انقراض این پرندگان زیبا، بیش از این ادامه نداشته باشد.

 

انتهای پیام/ح.ر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.