×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشیانه‌سازی میش‌مرغ‌ها (چیرگ) در زیستگاه‌های بوکان

به گزارش بوکان موکریان و به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، آوات بازیارافزود: کارشناسان این اداره به صورت آنلاین و برخط و به صورت حضوری زیستگاه‌های میش مرغ را در این شهرستان تحت نظر دارند و در پایش‌های خود متوجه آشیانه سازی و تخم گذاری میش مرغ ها شدند.

وی افزود: با توجه به این مراقبت از میش مرغ ها در این فصل و تا زمان تولد جوجه ها بسیار حساس است مراقبت ها از زیستگاه های آنها در این فصل بیشتر شده است.

وی در ادامه گفت: میش‌مرغ در دشت زندگی می‌کند که بیشتر این مناطق به زیر کشت گندم، یونجه و جو رفته است که زمان برداشت محصول با زمان جوجه‌آوری آنها همزمان می‌شود که این مساله جمعیت آنها را تهدید می‌کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان از اهالی روستاهای همجوار زیستگاه‌های میش‌مرغ در این شهرستان خواست، از نزدیک شدن به محل تجمع میش‌مرغ ها خودداری کنند و در صورتی که این پرندگان به حاشیه روستاها هم آمدند از دادن غذا به آنها بپرهیزند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به کارشناسان محیط زیست اعلام کنند.

پرنده میش‌مرغ، که در زبان محلی «چیرگ» نیز نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید که نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

میش‌مرغ طی سال‌های گذشته به دلیل محدودشدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری، در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم‌اکنون در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در طبقه آسیب‌پذیر (VU) قرار دارد.

این پرنده دارای گردن و پاهای کشیده، بال‌ها و منقاری پهن و برگ‌های رنگارنگ است و طول بدن آن حدود یک متر و بیش از ۱۵ کیلوگرم وزن دارد و روی زمین لانه می‌سازد.

بر اساس بررسی های میدانی کارشناسان حفاظت محیط زیست بوکان از جمعیت این گونه مهم حدود ۳۰ قطعه مشاهده شده است که زنگ خطر تهدید جمعیت را به صدا درآورده است.

 

انتهای پیام/ح.ر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.