به گزارش بوکان موکریان؛ داود نصرارکن روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با استفاده از پلاکت فرزیس، خون توسط یک ست استریل یک بار مصرف، از بازوی اهداکننده وارد دستگاه تمام اتوماتیکی که جدا کننده ترکیبات خون است، شده و درون این ست، پلاکت ها جدا شده و سایر ترکیبات خون به بدن بازگردانده می شود.

وی اضافه کرد: پلاکت خون یکی از انواع سلول‌های خونی است که در مغز استخوان ساخته می‌شود این اجزای کروی شکل کوچک در انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی نقش بسیار مهمی دارند.

رییس اداره انتقال خون مهاباد با اشاره به اینکه خون از گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت تشکیل شده گفت: پلاکت فرزیس فرآیندی است که پلاکت را از خون کامل اهدا کننده، جدا می کند و در هر بار اهدای پلاکت به روش فرزیس به اندازه پنج تا ۶ واحد اهدای خون معمولی، پلاکت جمع آوری می شود.

وی افزود: از زمان شروع تا پایان فرایند حدود از یک ساعت تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه طول می کشد که البته طولانی تر از اهدای خون است، کسی که برای اولین بار برای پلاکت فرزیس مراجعه می کند قبل از اهدا، آزمایش خون کامل (CBC) را انجام دهد.

دکتر نصر اظهار کرد: بدن انسان به سرعت پلاکت ها را جایگزین می کند؛ پس هر ۴۸ ساعت (۲ روز) یک بار می توان پلاکت اهدا کرد، به شرطی که بیشتر از ۲ بار در هفته و ۲۴ بار در یک سال نشود اما کسی که اهدای خون کامل انجام دهد تا هشت هفته از اهدای پلاکت معاف است.

وی یادآور شد: بیماران مبتلا به سرطان خون، کم خونی ناشی از نقص عملکرد مغز استخوان، بیمارانی که پیوند مغز استخوان انجام داده یا تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند، بیماران شیمی درمانی یا رادیوتراپی، افرادی که بیماریهای خونریزی دهنده یا اختلالات انعقادی دارند، بیمارانی که به پلاکت خون کامل پاسخ نمی دهند یا دارای مقاومت پلاکتی هستند و بیمارانی که اعمال جراحی بزرگ مانند عمل جراحی قلب باز دارند شامل موارد مصرف پلاکت فرزیس هستند.

رییس اداره انتقال خون مهاباد گفت: امسال ۶ هزار و ۳۸۸ نفر برای اهدای خون به این اداره مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۷ نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم، موفق به اهدای خون نشدند و مابقی خون اهدا کردند.

اداره انتقال خون مهاباد به عنوان یکی از پایگاه های اقماری آذربایجان‌غربی از سال ۱۳۷۸ در ساختمان مستقل این اداره فعالیت خود را آغاز کرده است؛ این پایگاه تأمین کننده خون موردنیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، اشنویه، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، پیرانشهر و تکاب است.

در این پایگاه انتقال خون، علاوه بر پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی‌پی، سی‌پی‌پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون فرآوری می‌شود.

 

انتهای پیام/ح.ر