×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
ثبت ۱۷۳ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان بوکان

دکتر سوران ایوبی، چهارشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرنگار بوکان موکریان اظهار کرد: بیماری هاری ناشی از گزیده شدن انسان توسط یک حیوان هار رخ می‌دهد و این بیماری توسط ویروس و با حمله به سیستم عصبی ایجاد می‌شود که ویروس در بزاق حیوانات به‌خصوص سگ‌ها و گربه‌ها وجود دارد و از تزریق گاز گرفتن حیوان به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه از هار بودن حیوان مطلع نیستیم، برای جلوگیری از هاری، به هر فردی که توسط حیوانات مورد گزش قرار می‌گیرد، بلافاصله واکسن هاری تزریق می‌شود، چراکه به محض بروز هاری در انسان، امکان درمان وجود ندارد و مرگ حتمی است.

سرپرست مرکز بهداشت با اشاره به آمار حیوان گزیدگی در سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته ۵۹۸ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده است که ۴۱۹ مورد آن توسط سگ‌ها، ۱۶۲ مورد توسط گربه ها، ۳ مورد توسط روباه و ۱۴ مورد دیگر توسط سایر حیوانات وحشی و اهلی گزارش شده است.

دکتر ایوبی با بیان اینکه بیشترین آمار حیوان گزیدگی در شهرستان بوکان مربوط به سگ‌های صاحب دار است، خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری تاکنون ۵۳ درصد مورد حیوان گزیدگی مربوط به سگ های صاحب دار، ۲۹ درصد سگ های بلاصاحب، ۲۲ درصد گربه بلاصاحب و ۴ درصد گربه صاحب دار بوده است. که براساس درصد مشاغل درگیر، مشاغل آزاد، محصلین و دامداران و کشاورزان بیشترین درصد موارد حیوان گزیدگی را در شهرستان شامل می شوند.

وی تأکید کرد: اگر کسی که توسط حیوان هار دچار گزش شده باشد، به موقع به مرکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد، در ۹۹ درصد موارد از بروز بیماری هاری در او پیشگیری می‌شود. مشکل ما این است که تعدادی از افراد دچار حیوان گزیدگی به علت عدم توجه به این امر یا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند و یا تعداد دفعات مناسب برای دریافت واکسن را رعایت نمی‌کنند و دچار بیماری هاری می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت بیان کرد: در سال گذشته و سه ماهه سال جاری ۱۰۰ درصد موارد حیوان گزیدگی که به مرکز بهداشتی و درمانی شهرستان مراجعه کرده‌اند برای تمامی این افراد اقدامات پیش‌گیرانه اولیه شامل شستشوی زخم، واکسیناسیون و سرم ضد هاری و واکسیناسیون کزاز به صورت رایگان انجام شده است.

ایوبی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین موارد گزش‌هایی که توسط سگ‌ها رخ داده است توسط سگ‌های خانگی و صاحب‌دار انجام شده، لذا افزایش سطح آگاهی افراد در خصوص نحوه پیشگیری از گزش و همچنین قلاده گذاری و واکسیناسیون سگ‌ها مهم‌ترین اقدام برای کنترل حیوان گزیدگی در سطح شهرستان می‌باشد.

سرپرست مرکز بهداشت در پایان گفت: با توجه به کشندگی بالای این بیماری و اهمیت درمان سریع و به موقع موارد حیوان گزیده ضروری است همشهریان عزیز در صورت گزش توسط حیوانات ضمن شستشوی اولیه زخم در اسرع وقت در ساعات اداری به مرکز خدمات جامع سلامت علی آباد و در ساعات غیره اداری به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایند تا خدمات درمانی لازم را دریافت کنند.

 

انتهای پیام/ح.ر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.