×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 7 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۶۲ درصدی خرید تضمینی گندم در استان آذربایجان غربی

به گزارش بوکان موکریان و به نقل از ایانا : امید زینالی اصل  بیان کرد: برای اولین بار رتبه پنجم کشوری را در خرید تضمینی گندم کسب کرده‌ایم این در حالی ست که در سال۱۳۹۵، ۶۳۳ هزار تن خرید تضمینی گندم را داشتیم اما امسال آن رکورد را شکسته ایم .

وی افزود : ما در استان ۶۷ مرکز خرید به‌صورت استیجاری (سیلو های بخش خصوصی )، تملیکی (سیلو ها  بازرگانی دولتی ایران )، مباشر (اتحادیه تعاون روستایی ایران) و مراکزی که در جوار کارخانه هستند ، داریم.

زینالی اصل توضیح داد : تا به امروز شهرستان‌های بوکان( ۹۸ هزارتن )، پیرانشهر (۷۸ هزار تن )، نقده( ۶۳ هزار تن)، مهاباد( ۶۲  هزار تن) و ارومیه( ۶۰ هزار تن )رتبه اول تا پنجم استان را دارند.

وی ادامه داد: بیشترین افزایش خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به سردشت با ۲۲۴ درصد افزایش بوده است. سال گذشته میزان خرید این شهرستان دو هزار و ۲۵۲ تن بوده است و امسال به هفت هزار و ۳۰۰ تن رسیده است. کمترین افزایش خرید هم مربوط به شهرستان شوط با ۶ درصد افزایش بوده است.

زینالی اصل در خصوص  پرداخت مبلغ گندم گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارتومان ارزش گندم خریداری شده است که از این مقدار ۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان پرداخت شده است و معادل ۶۲ درصد بهای کل گندم است. ما همچنان پیگیر هستیم تا رقم باقی مانده پرداخت شود و مشکل کشاورزان استان حل شود.پرداخت به موقع بهای گندم به کشاورزان نقش اساسی و مهم در تولید و خرید تضمینی گندم خواهد داشت.

مدیر کل غله استان آذربایجان غربی گفت :تنها مطالبه ما پرداخت بهای گندم است و کشاورز باید این مبلغ را زودتر دریافت کند تا بتواند برای سال بعد آماده شود. در نتیجه هر چه زودتر این رقم تسویه شود هم به نفع استان و هم به نفع کشاورز است.

بهبود کیفیت گندم استان نسبت به سال‌های قبل

امید زینالی اصل درباره  وضعیت زیرساخت‌ها برای خرید گندم بیان کرد: در زمینه ذخیره‌سازی، ما جزء استان‌هایی هستیم که بیشترین ظرفیت ذخیره‌سازی را داریم. ما بالای یک میلیون تن ظرفیت ذخیره‌سازی داریم  که شامل سیلو های بخش خصوصی، سیلوهای ملکی بازرگانی دولتی و سیلو های در جوار کارخانه‌ها است. از نظر ظرفیت ذخیره سازی استاندارد مشکلی ندارد و تاکنون هم ظرفیت ذخیره‌سازی کل استان، پر نشده است.

وی در خصوص علت افزایش تولید گندم گفت: افزایش تولید گندم دلایل بسیاری دارد که عمده‌ترین آن افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است. سال قبل قیمت گندم ۱۱ هزار تومان بود و امسال به ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بهای خرید نقش اصلی را در افزایش تولید دارد. البته  شرایط جوی امسال هم شرایط مناسبی بوده است. از دیگر دلایل هم اقداماتی است که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده است.

مدیر کل غله استان آذربایجان غربی گفت: ما تا این لحظه بالای ۱۰۰ هزار تن گندم را به چند استان دیگر حمل کرده‌ایم.

زینالی اصل در زمینه کلزا بیان کرد: در تولید کلزا ۱۰ درصد افزایش خرید تضمینی  داشته‌ایم.  سه هزار و ۹۵۵ تن محصول خریداری شده و ۷۰ درصد مطالبات کشاورزان ، پرداخت شده است. به‌زودی مابقی مطالبات آن هم پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/ح.ر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.