×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 15 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
غار قلایچی بوکان به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد

رحیم عبدالکریمی روز عصر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار بوکان موکریان اظهار کرد: در سومین جلسه شورای عالی محیط زیست، غار قلایچی بوکان با مساحت ۱۲۲ هکتار به عنوان اثر طبیعی- ملی در فهرست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این غار آهکی که در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته، دارای دهانه هشت متر و عمق ۱۱۰ متر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان ادامه داد: این غار در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل گرفته که علاوه بر عمق چاه وجود ٢ تالار بزرگ و دالان‌ها، تونل‌ها، چکنده‌ها، اشکال و احجام آهکی و حوضچه آب، قلایچی را به یکی از منحصر به فرد ترین غارهای طبیعی ایران تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: همکاران یگان حفاظت این اداره تمام تلاش خود را برای حفظ و حراست این اثر طبیعی – ملی به کار می گیرند تا از تخریب و تغییرات در حریم آن جلوگیری شود.

عبدالکریمی گفت: با تلاش و پیگیری های مکرر و در راستای امانتداری و حفاظت از میراث زیست محیطی ارزشمند و غنی، شهرستان بوکان اکنون دارای سه منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان»، «بهی فیض الله بیگی» و «سه کانیان» و یک پناهگاه مخصوص حیات وحش بنام «دشت سووتاو» بوده و ارتقای منطقه «بهی فیض الله بیگی» به منطقه حفاظت شده نیز در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/ح.ر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.