×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 14 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خانه‌باغ‌هایی که بلای جان میش‌مرغ‌ها شدند

به گزارش بوکان موکریان : آوات بازیار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زیستگاه «بیگ‌ویسی» (بوگه‌به‌سی) که یکی از زیستگاه‌های مهم «میش‌مرغ» در این منطقه است، جزو مناطق آزاد و در محدوده‌ شهرستان سقز (استان کردستان) قرار دارد.

وی افزود: این زیستگاه که بیش از ۲ هزار هکتار مساحت دارد، هر سال توسط کارشناسان محیط زیست بوکان در فصل سرشماری «میش‌مرغ» مورد پایش قرار می‌گیرد و در بیشتر سال‌ها این پرنده نادر و در معرض انقراض در آن مشاهده شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: احداث خانه‌باغ‌ها و فنس کشی‌ها در این منطقه باعث تخریب زیستگاه می‌شود و با توجه به انجام فعالیت‌های انسانی مانند ساخت و ساز و حفر چاه و ایجاد سر و صدا، دیگر امکان حضور میش‌مرغ‌ها وجود ندارد.

 

 

وی اضافه کرد: در این زمینه مکاتباتی با اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در خصوص ارتقای این زیستگاه و تبدیل آن به منطقه حفاظت شده، انجام گرفته اما تاکنون این تلاش ها به نتیجه نرسیده است.

بازیار ادامه داد: میش‌مرغ در دشت زندگی می‌کند که بیشتر این مناطق به زیر کشت گندم، یونجه و جو رفته است که زمان برداشت محصول با زمان جوجه‌آوری آنها همزمان می‌شود که این مساله جمعیت آنها را تهدید می‌کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان از اهالی روستاهای همجوار زیستگاه‌های میش‌مرغ در این شهرستان خواست، از نزدیک شدن به محل تجمع میش‌مرغ ها خودداری کنند و در صورتی که این پرندگان به حاشیه روستاها هم آمدند از دادن غذا به آنها بپرهیزند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به کارشناسان محیط زیست اعلام کنند.

بازیار تاکید کرد: دشت سوتاو حمامیان بوکان که هم اکنون به تنها محل زیست این پرنده نادر در کشور تبدیل شده در سال ۱۳۸۹ با مساحت حدود چهار هزار هکتار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اقدامات مهم محیط زیست برای حفاظت از میش مرغ در بوکان گفت: امسال محصول ۱۶ هکتار از مزارع گندم کشت شده در اراضی پناهگاه حیات وحش «دشت سوتاو حمامیان» این شهرستان برای حفاظت از جوجه میش‌مرغ‌ها خریداری شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.