×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 14 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بریتانیا «نسل‌کشی ایزدیان» را به رسمیت شناخت

به گزارش بوکان موکریان: وزارت امور خارجه بریتانیا با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که دولت این کشور همزمان با نهمین سالگرد حمله داعش به شهرستان ایزدی نشین شنگال (سنجار) در استان نینوا در شمال غرب عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی، نسل کشی کردهای ایزدی توسط این گروهک تروریستی را به رسمیت شناخته است.

در همین رابطه نیز، لرد «طارق احمد»، وزیر مشاور بریتانیا در امور خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب آسیا و سازمان ملل متحد اظهار داشت: ۹ سال پیش، مردم ایزدی به دست داعش دچار بدبختی بزرگی شدند که پیامدهای آن تا به امروز نیز احساس می شود؛ عدالت و بازخواست (عاملان) برای کسانی که زندگی آنها ویران شده، مهم است.

لرد احمد در این باره افزود: امروز ما در اقدامی تاریخی، انجام نسل کشی علیه مردم ایزدی را به رسمیت شناختیم؛ این تصمیم، تعهد ما برای اطمینان از این که آنها غرامتی شایسته دریافت می کنند و به عدالتی معنادار می رسند را تقویت می کند.

این مقام بریتانیایی همچنین تصریح کرد: بریتانیا به ایفای نقشی کلیدی در نابودی داعش از جمله از طریق بازسازی آن جوامعی که از تروریسم داعش آسیب دیدند، ادامه خواهد داد.

این در حالی است که «دیندار زیباری»، هماهنگ کننده دفتر پاسخگویی به گزارش های بین المللی در دولت اقلیم کردستان عراق در ۳۰ ژانویه سال جاری میلادی گفته بود که تاکنون ۱۰ کشور جهان کشتار کردهای ایزدی به دست داعش را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته اند.

شایان ذکر است که در نتیجه حمله تروریست های داعش به شنگال در سال ۲۰۱۴ میلادی، دست کم پنج هزار کُرد ایزدی جان خود را از دست دادند، بیش از ۴۰۰ هزار نفر آواره شدند، به نزدیک به هزار و ۵۰۰ زن تجاوز شد و بیش از شش هزار و ۵۰۰ زن و کودک نیز اسیر شدند که تاکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن از آنها آزاد شده و بیش از دو هزار و ۷۰۰ تن دیگر همچنان ناپدید هستند.

 

انتهای پیام/ح.ر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.